1 Sept 2018

الإعلانات

مستغرب ان حجات كتير اوي في العالم المعاصر بتكمن اهميتها و بيتصرف عليها عشان "إعلان" و طبعاً مش كهدف، بس كوسيلة لتحقيق مبيعات اكتر للمعلن.

مع قناعتي كرجل تسويق مثلا باعلانات الانترنت الرقميه، الا ان الموضوع زاد عن حده، مش كعدد اعلانات بس، لاء كطريقة إعلانيه أصلاً.

بمعني اني لو بلعب لعبه و وقعت مثلا، يخيرك يتجيب المرحله من اولها يتتفرج علي اعلان، و ده من وجهة نظري بيقتل أهمية الإعلان من اساسه، لأن ببساطه هودي وشي الناحية التانيه او اكلم حد لحد ملإعلان يخلص. كان في فتره زمنيه ليست ببعيده كانو بيستخدمو اللقطات الإباحيه او الجريءه عشان الإعلان ينجح، أو هكذا كانو يفكرون. إنما ابحاث علميه اتصرف عليها ملايين اثبتت ان SEX ONLY SELLS ITSELF. او ان اللقطات دي لم و لن تؤدي لرغبة العميل في منتجك، هو بس بيتفرج عشان اللقطه دي.

رجوعا لموضوعنا انا بردو اما بيجيلي اعلان عشان مجبش الليفيل من أوله بستنا بس عشان اكمل حيث انتهيت. طبعاً مع إعجابي الشديد بلوغارتمات الإعلانات الرقميه إلا انها كثيرا ما تخفق بالوصول للعملاء المحتملين و تكبد المعلن مبالغ كبيره مقابل مشاهدات مذيفه زي اللي ذكرتها فوق.

كويس أوي ان فيه لوغاريتمات بتقدر تحدد انت بتحب ايه او بتبحث عن ايه عشان تعمل استهداف موفق للإعلانات، بس مش معني اني دورت مرة عن فندق او هوستل في العين السخنه اني اخليني اشوف اعلانات لشيراتون لمدة ثلاث اسابيع ... أنا معرفش اروح شيراتون أساساً :)

أكيد المسوق الالكتروني ليه دور في الإخفاقات دي بس لابد ان جوجل و فيسبوك و ما شابههم من شركات تدير الإعلانات الرقميه دي إنها تكون عارفه إن لو استمروا في استغلال كل ميللي فرصة عشان يحطو اعلان يكسبو منه، الإعلانات هتفقد قوتها و ده اللي انا شايفه بيحصل في أخر فتره. و أكيد اللوغارتمات اللي شغاله و اللي بتخضع لتطوير مستمر هتقدر توصل المعلن لأهدافه بدون ميوصل شعور سلبي تجاه الوسط المعلن عليه او الشركات المذكوره أعلاه.

No comments:

Post a Comment